Skip to main content
Nvidia, yapay zeka tufanından en güzel biçimde yararlanan firmalardan, hatta tahminen de en düzgün yararlanan firma pozisyonunda. Yeşilli ekip bu alanda sanayinin sarsılmaz hâkimi haline gelirken CEO’su Jensen Huang de kendisinden hayli emin görünüyor. CEO Huang, eserlerinin yeteneğine o kadar güveniyor ki, rakiplerin çipleri fiyatsız olsa bile, Nvidia’nın kıymetli alternatiflerinden daha makûs bir seçenek olacaklarını söylüyor.

Bedava, Nvidia için gereğince ucuz değil

2024 SIEPR İktisat Zirvesi’nde konuşan Huang’e Stanford Üniversitesi Charles R. Schwab Emeritus İktisat Profesörü John Shoven, kolay bir soru sordu: “Nvidia’nın eserleriyle rekabet edebilecek gereğince âlâ ve çok daha ucuz eserlerle müsabakanız mümkün mü? Bu bir tehdit mi?” Bu soruya Huang, ayrıntılı bir karşılık verse de Nvidia’nın eserlerinin çok uygun olduğunu ve rakiplerin kendi AI çiplerini parasız verseler bile gereğince ucuz olmayacaklarını belirtiyor. (Dakika 22:32’de ilgili kısım başlıyor👇)

Huang’in bu yaklaşımının elbette bir de perde ardı var. CEO’ya nazaran AI GPU’larının fiyatlandırması bir data merkezinin toplam sahip olma maliyeti (TCO) açısından hayli değersiz. Bu telaffuz fiiliyatta olanla da uyuşuyor. Nvidia’nın eserleri rakiplerinden daha değerli olsa da sanayide neredeyse tek el konumundalar. CEO, Nvidia’nın çiplerinin üretimden dağıtım müddetine, performans, kullanım ve esneklik üzere unsulara kadar pek çok faktör sayesinde eksiksiz bir TCO’ya sahip olduğunu belirtiyor. Tam da bu nedenle Huang, rakiplerin AI çiplerini parasız verseler bir gereğince ucuz olamayacağını söylüyor. Nvidia’nın elinde baskın CUDA programlama modelinin de olduğunu bilmek değerli.

Öte yandan Huang’e nazaran Nvidia, başka herkesten daha çok rakibe sahip. CEO’ya nazaran Nvidia’nın müşterileri bile kimi durumlarda firmanın rakibi oluyor. Bu, Microsoft, Meta ve Amazon üzere devlerin kendi AI çiplerini tasarlamasına bir atıf manasını taşıyor. Bununla birlikte Huang’in telaffuzları kibir algısı oluşturma potansiyeli olsa da bu özgüvenin nereden geldi çok açık. Firma, yapay zeka çılgınlığında hakikat eser ve hizmet sayesinde dünyanın en bedelli üçüncü şirketi (2.19 trilyon dolar) haline geldi. Üstelik yükseliş durmuyor ve Apple’ın ikincilik koltuğunu da tehdit ediyor.

Bir yorum bırak.